20 jaar Limburgs Fanfare Orkest

20 Jaar LFO

In 2001 werd het Limburgs Fanfare Orkest opgericht uit zorgen voor het voortbestaan van deze orkestvorm. Fanfares die verdwenen of werden veranderd in een harmonieorkest of muziekvereniging. Doel was om specifiek voor Limburg de fanfarecultuur te behouden en daarnaast het schrijven van fanfareliteratuur te blijven stimuleren.

Inmiddels mogen we terugkijken op 20 prachtige jaren en is het LFO ook niet meer weg te denken in de fanfarewereld. 20 jaren met zeer mooie concerten en grote projecten. Zoals bijvoorbeeld “LFO meets” met topdirigenten als Philip Sparke, Johan de Meij en Bert Appermont. Maar ook “We Will Rock You”. Het LFO speelde de Queen Symphony. Daarnaast ook bijv. “The Challenge” waarbij het LFO de verbinding zocht met jonge solisten uit de regio of “Brel en zonen”.

Naast regionale solisten werd er ook samengewerkt met solisten van wereldfaam, waaronder Andrei Kavalinski, Ack van Rooijen of bijv. Eric Vloeimans. Zo hadden we ook uitvoeringen van wereldpremières en speelden we op fantastische locaties en in geweldige zalen als “Het paleis voor Schone Kunsten (Bozar) in Brussel, “De Kursaal” in Oostende, “De Grote Laurenskerk” in Rotterdam en het “Teatro Ristoro” in Verona.

Op dit moment is het erg stil rondom het LFO. Niet alleen wij als orkest hebben last van het rondwarende virus, het is een extra bedreiging voor onze mooie cultuur. Het is de vraag of en hoe muziekverenigingen gaan overleven. Blijven mensen muziek maken?

Wij zijn echter zeer positief en ook gemotiveerd om, zodra het weer mag, onze bijdrage weer te gaan leveren. Door het organiseren van concerten en projecten of het laten schrijven van nieuwe fanfaremuziek. In de tussentijd hebben we niet stilgezeten. Samen met Stichting CRON zijn we momenteel ook aan het werk om Het instituut fanfare erkend te krijgen als Immaterieel Cultureel Erfgoed. Dat zou een mooie erkenning zijn. Rijke historie is er sowieso, een mooie toekomst wordt aan gebouwd.

Daarnaast hebben we in het afgelopen jaar een Comité van Aanbeveling geïnstalleerd. Niet zomaar een aantal mensen, maar componisten, zakenmensen, ambtenaren, bestuurders en musici die ons orkest een zeer warm hart toedragen.

In onze ogen hebben we een fantastische basis om `voort te doen’, zoals onze dirigent Juri Briat steeds zegt. Getalenteerde, gemotiveerde muzikanten uit Nederlands en Belgisch Limburg. Een bevlogen en uitermate bekwame en inspirerende dirigent. Daarnaast ook een competent bestuur, dat momenteel veelvuldig op zoek is naar nieuwe samenwerkingen, maar ook adviezen. Daarbij zou uitbreiding van het bestuur wel wenselijk zijn.

We hopen ook dit jaar weer mooie en bijzondere dingen te kunnen doen en graag zien we u op een van onze concerten. Of word lid van de “Vrienden van het LFO” en volg ons op de voet! Daar zouden wij heel blij mee zijn!

Op naar een mooi jubileumjaar!

LFO Contactinformatie

Inschrijven nieuwsbrief
Klik hier om u aan te melden voor onze nieuwsbrief!

Wilt u contact opnemen met het LFO klik dan hier.

Bankrelatie
Rabobank